Søkemotoroptimalisering kan være noe man gjør i teksten på hjemmesiden, noe man gjør i kildekoden eller noe man gjør på andre hjemmesider som linker til din. Uansett må man først jobbe grundig med å oppdage søkeordene det er verdt å bruke penger på. Jo mer relevante søkebegrep, dess høyere sannsynlighet for kjøp. Jo mer generelle søkebegrep, dess mer trafikkpotensiale og konkurranse.
Man må ikke la seg lure til å optimalisere for setninger som sjelden eller aldri søkes på, selv om de er aldri så relevante. En feil mange gjør er å arbeide med søkebegrep som praktisk talt ingen søker på. Du vil bli overrasket over hvor mange som faktisk gjør det.
Når vi har funnet søkeordene det er verdt å optimalisere for, innarbeider vi disse ordene eller frasene i tekstene og kildekoden på nettstedet. God søkemotoroptimalisering forutsetter derfor at man kan skrive godt. Kundene liker best å lese tekster som ikke bærer synlig preg av å være søkemotoroptimalisert, men søkebegrepene bør ikke løsrives fra tekstene kundene leser.
Det finnes mange forskjellige metoder og en nær sagt uendelig skala for hvor mye søkemotoroptimalisering som kan gjøres. Vi anbefaler som regel å fokusere på et begrenset og klart definert tema til å begynne med. Husk uansett at en "ferdig søkemotoroptimalisert" hjemmeside ikke finnes. Hvis noen tilbyr deg det, bør du være på vakt.
Kontakt oss for søkemotoroptimalisering av ditt firmas hjemmeside!